ΓΔ ΧΑ ΤΖΙΡΟΣ: εκ.

Η εργασία στις τράπεζες κατά την διάρκεια της πανδημίας και μετά

Πέμπτη, 15 Ιουλ 2021 21:17 UPD: 21:19
Shutterstock /

 Στην πρώτη γραμμή μάχης για την ομαλή εξυπηρέτηση των συναλλασσομένων βρίσκονται τους τελευταίους 16 μήνες χιλιάδες εργαζόμενοι των τραπεζών. Κι αυτό γιατί τα δίκτυα των τραπεζικών καταστημάτων ήταν μεταξύ των λίγων, μαζί με τα σούπερ μάρκετ, τα φαρμακεία και λίγα ακόμη, που έμειναν ανοικτά σε όλη της διάρκεια των πρωτοφανών περιοριστικών μέτρων, που τέθηκαν, τόσο στην Ελλάδα, όσο και διεθνώς, για την αντιμετώπιση της εξάπλωσης της πανδημίας που ξέσπασε στις αρχές του 2020. 

Οι τραπεζικοί υπάλληλοι, είτε μέσω του δικτύου των καταστημάτων των τραπεζών που λειτουργούσε με περιορισμένο αριθμό εργαζομένων, είτε μέσω της τηλεργασίας, είχαν να κερδίσουν ένα δύσκολο στοίχημα: Να εξυπηρετήσουν πρωτίστως τις ανάγκες της πελατείας σε απόλυτα ασφαλείς συνθήκες για όλους, αλλά ταυτόχρονα να συμβάλουν στην τιτάνια προσπάθεια των τραπεζών να αφήσουν πίσω τους βάρη του παρελθόντος που δημιουργήθηκαν από την δεκαετή κρίση και να γυρίσουν σελίδα στη νέα εποχή.

Καθώς η πανδημία με την επιτάχυνση των εμβολιασμών βρίσκεται πλέον σε ύφεση και επανερχόμαστε σταδιακά στην κανονικότητα, ποια είναι τα πρώτα συμπεράσματα από τη διαχείρισή της από τις τράπεζες που λειτουργούν στην χώρα μας; Η τηλεργασία ήρθε τελικά για να μείνει και σε ποιο βαθμό; Τι σχέδια υπάρχουν για το μέλλον;

    
Τράπεζα Πειραιώς

Η υγειονομική κρίση ήρθε με σαρωτική ταχύτητα να επιβάλει τον επανασχεδιασμό της λειτουργίας του τραπεζικού κλάδου, ο οποίος, χωρίς να χάσει ούτε μία ημέρα λειτουργίας κλήθηκε να προσαρμοστεί γρήγορα στην ψηφιακή πραγματικότητα και να διαμορφώσει σύγχρονους τρόπους εξυπηρέτησης και εργασίας στη νέα κανονικότητα, αναφέρει η Αγγελίνα Κουτσομητοπούλου, Head of Organizational Development & Ιnternal Communications της Τράπεζας Πειραιώς.

 Στην Τράπεζα Πειραιώς, προτεραιότητά μας από την αρχή της πανδημίας ήταν η προστασία της υγείας των εργαζόμενων και των πελατών της. Εφαρμόστηκαν αυστηρά πρωτόκολλα υγείας και ασφάλειας με υπευθυνότητα και με απευθείας συνεργασία με τον ΕΟΔΥ και την Πολιτεία. Όλο αυτό το διάστημα, αναφέρει η κ. Κουτσομητοπούλου, η Τράπεζα Πειραιώς διαχειρίστηκε έξυπνα και αποτελεσματικά τη ροή των πελατών στα καταστήματά της και φρόντισε να μετατοπίσει στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό την εξυπηρέτηση στα ψηφιακά της κανάλια, ή με διαδικτυακές συναντήσεις. Οι άνθρωποι της Τράπεζας Πειραιώς στην πρώτη γραμμή, σε καθημερινή επαφή με τους πελάτες, στάθηκαν στο ύψος των περιστάσεων με υπευθυνότητα και αίσθημα συλλογικής ευθύνης. 

Συγχρόνως, η Τράπεζα υποστήριξε και πέτυχε την ομαλή μετάβαση στην εργασία από απόσταση και την αποτελεσματική συνεργασία μέσα από ψηφιακά μέσα. Το ποσοστό αυτό στις μονάδες διοίκησης έφτασε μέχρι και το 90% τους μήνες του lockdown, υπερβαίνοντας το ποσοστό που είχε ορίσει η Πολιτεία. Σήμερα μπορούμε να πούμε ότι έχουμε αποκτήσει σημαντική εμπειρία και έχουμε ενδυναμώσει τις ψηφιακές μας δεξιότητες, γεγονός που αποτελεί πλεονέκτημα για την επόμενη ημέρα και τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Τράπεζας. Έτσι διαπιστώσαμε ότι, τόσο οι άνθρωποί μας, όσο και οι πελάτες μας, έδειξαν εντυπωσιακά αντανακλαστικά και προσαρμόστηκαν με τον καλύτερο τρόπο στο νέο μοντέλο τραπεζικής εξυπηρέτησης, αναφέρει η κ. Κουτσομητοπούλου.
 

Νέες μορφές εργασίας

Σε παγκόσμιο επίπεδο, η πανδημία έφερε το ψηφιακό μετασχηματισμό πιο κοντά και μας έκανε να αναλογιστούμε εκ νέου τον τρόπο που εργαζόμαστε. Με σύμμαχό μας την τεχνολογία και παρακολουθώντας στενά το σχεδιασμό του νέου νομοθετικού πλαισίου, η νέα μεγάλη πρόκληση που έχουμε μπροστά μας είναι να βρούμε την εξίσωση που ισορροπεί την εργασία από απόσταση με τη φυσική παρουσία στο γραφείο. Βλέποντας τα νέα δεδομένα ως πρόκληση, έχουμε ενσωματώσει τις νέες μορφές εργασίας στις πρωτοβουλίες του προγράμματος μετασχηματισμού της Τράπεζας, Act Achieve, Change, Together. Μέσα από το Act, η τράπεζα στοχεύει μεταξύ άλλων στην ενδυνάμωση των ανθρώπων της, την ενίσχυση των δεξιοτήτων τους και τη δημιουργία ενός εργασιακού περιβάλλοντος, όπου η εξαιρετική απόδοση αναγνωρίζεται και επιβραβεύεται. 

Το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της Τράπεζας Πειραιώς είναι οι άνθρωποί της και η ισχυρή κουλτούρα συνεργασίας που χτίστηκε όλα τα χρόνια με τη δια ζώσης καθημερινή επαφή. Η επόμενη μέρα απαιτεί να αξιοποιήσουμε τα οφέλη που προσφέρουν οι νέοι τρόποι εργασίας, χωρίς να θυσιάσουμε τους δεσμούς μας και τα χαρακτηριστικά που μας ξεχωρίζουν, επισημαίνει η κ. Κουτσομητοπούλου.

 Alpha Bank

Η Αlpha Bank, εφαρμόζει, από την πρώτη ημέρα της πανδημίας, όλα τα θεσπιζόμενα και προτεινόμενα από την πολιτεία μέτρα για την προστασία της υγείας των πελατών και των εργαζομένων της, διατηρώντας παράλληλα σε πλήρη λειτουργία το σύνολο του δικτύου της σε όλη την χώρα, αναφέρει η Γιάννα Παλιούρα, Διευθύντρια Λειτουργιών Ανθρωπίνου Δυναμικού της Alpha Bank.

Επιπλέον, όπως αναφέρει η κ. Παλιούρα, η Alpha Bank ανέλαβε σειρά πρόσθετων δράσεων, όπως, ενδεικτικά, τον εντατικό καθαρισμό και την απολύμανση των χώρων εργασίας, την προληπτική απομάκρυνση και αντικατάσταση από άλλες ομάδες εργαζομένων, του συνόλου του προσωπικού από χώρους στους οποίους υπήρξε κρούσμα ή υποψία κρούσματος, καθώς και τη διαρκή ενημέρωση των εργαζομένων. Παράλληλα, βασικός άξονας της στρατηγικής της αποτέλεσε η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εργασίας (τηλεργασίας) σε ποσοστά υψηλότερα από τα προβλεπόμενα και με την τεχνολογία να έχει πρωτεύοντα ρόλο στην επιτυχή υλοποίησή της.

Στο πλαίσιο αυτό, από την πρώτη στιγμή, αξιοποιήθηκαν οι ήδη διαθέσιμες τεχνολογικές πλατφόρμες και εφαρμογές αιχμής, ενώ αναπτύχθηκαν και νέες για να υποστηρίξουν την αναγκαία «μαζική» μετάβαση του προσωπικού στο ψηφιακό περιβάλλον εργασίας.

Ένα και πλέον έτος από την έναρξη της πανδημίας, αποτελεί πια κοινή διαπίστωση ότι αυτή λειτούργησε ως καταλύτης για τον ψηφιακό μετασχηματισμό, αυξάνοντας εντυπωσιακά την ταχύτητα με την οποία η τεχνολογική καινοτομία υιοθετήθηκε στην εργασιακή καθημερινότητα των εργαζομένων, οι οποίοι ανταποκρίθηκαν θετικά στις νέες συνθήκες.

Με την άρση των περιοριστικών μέτρων και την ψηφιακή τεχνολογία να έχει ήδη μεταβάλει τους όρους του ανταγωνισμού αναβαθμίζοντας την ποιότητα προϊόντων και υπηρεσιών, αλλά και την αγορά εργασίας, στην Alpha Bank, επισημαίνει η κ. Παλιούρα, σταθμίζουμε τα νέα δεδομένα, λαμβάνοντας υπόψη, τόσο το νέο ρυθμιστικό πλαίσιο, όσο και τις λειτουργικές ανάγκες. Τέλος, προκειμένου να καθοριστεί το βέλτιστο μίγμα μεταξύ των παλαιότερων πρακτικών και των νέων δομών εργασίας (τηλεργασία, τηλεκπαίδευση), ιδιαίτερη βαρύτητα δίνει η Τράπεζα στις απόψεις των ίδιων των εργαζομένων της, μέσα από εσωτερικές έρευνες ικανοποίησης που διενεργεί, με στόχο τη βελτίωση της εργασιακής καθημερινότητας.

    
Eurobank

Ενάμιση χρόνο μετά την αρχή της πανδημίας Covid-19, κοιτάμε μπροστά και αναγνωρίζουμε ότι την επόμενη ημέρα η Eurobank, όπως και οι περισσότερες επιχειρήσεις, θα είναι ένας άλλος οργανισμός. Οι τελευταίοι 15 μήνες κατάφεραν να φέρουν αλλαγές που υπό φυσιολογικές συνθήκες ίσως και μία δεκαετία μπορεί να μην είχε καταφέρει. Είναι στο χέρι μας να τις αξιοποιήσουμε ώστε να περάσουμε σε μια νέα εποχή εργασιακής κουλτούρας, από την οποία θα επωφεληθούμε όλοι, αναφέρει η Νατάσσα Πασχάλη, Group CHRO, Γενική Διευθύντρια της Eurobank.

Οι πρωτοβουλίες της Τράπεζας στον εργασιακό χώρο

Ο Όμιλος Eurobank ανταποκρίθηκε στη «νέα κανονικότητα» σε θέματα ανθρώπινου δυναμικού με ευθύνη, ευελιξία και συλλογικότητα. Ο πρωτεύων στόχος της Τράπεζας κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης ήταν η ασφάλεια των εργαζομένων και των πελατών της. Η Τράπεζα έλαβε άμεσα κάθε επιβεβλημένο και προβλεπόμενο μέτρο, τηρώντας απόλυτα τις οδηγίες των αρμοδίων Αρχών.

Η πρώτη κίνηση, όπως μας ενημερώνει η αρμόδια διεύθυνση, ήταν η δημιουργία ενός task force, μιας ομάδας στελεχών με αντιπροσώπευση από όλους τους βασικούς χώρους του οργανισμού. Η ομάδα αυτή διαχειρίστηκε την κάθε ημέρα της πανδημίας, τόσο για τους ανθρώπους της Eurobank όσο και για τους πελάτες μας.

Από τις πρώτες ενέργειές της Eurobank, ήταν η εφαρμογή του work@home status για τους εργαζόμενους, ήδη μία εβδομάδα πριν την ανακοίνωση για lockdown από την Πολιτεία. Τα ποσοστά τηλεργασίας κατά τη διάρκεια της πανδημικής κρίσης έφτασαν στο 80% για κεντρικές υπηρεσίες και στο δίκτυο δημιουργήσαμε συνθήκες αραίωσης, καλύπτοντας υποστηρικτικές εργασίες των καταστημάτων μέσω τηλεργασίας. Παράλληλα με την τηλεργασία, η Τράπεζα προχώρησε στη χρήση collaboration tools για αποτελεσματικότερη συνεργασία και επικοινωνία, ενώ υιοθετήθηκε και το μοντέλο της εφεδρείας.

Ένα ακόμη σημαντικό βήμα, ήταν η ψηφιοποίηση μεγάλου αριθμού διαδικασιών. Μέσω της πλατφόρμας SAP SuccessFactors η Τράπεζα πέτυχε την απρόσκοπτη οργάνωση των εργασιών και της λειτουργίας κάθε μονάδας. Παράλληλες ενέργειες δρομολογήθηκαν και εφαρμόσθηκαν για την εξυπηρέτηση των πελατών μας, με συνεχή εμπλουτισμό διαθέσιμων ψηφιακών υπηρεσιών για τα προϊόντα της.    
 

Νέα εποχή, νέες ευκαιρίες

Κοιτώντας πίσω και κάνοντας έναν απολογισμό αυτής της πολύ δύσκολης περιόδου, βλέπουμε ότι η Τράπεζά μας, οι άνθρωποί μας, έδειξαν μία απίστευτη ανθεκτικότητα και προσαρμόστηκαν γρήγορα στη νέα τάξη πραγμάτων. Η επόμενη ημέρα, ανοίγει προοπτικές που υπό διαφορετικές συνθήκες δεν θα ήταν δυνατές, αναφέρει η Νατάσσα Πασχάλη,

Η Eurobank ήδη πρωτοπορεί στην υιοθέτηση υβριδικών μοντέλων εργασίας, με τη μεταφορά της μονάδας του Retail Banking στο Piraeus Port Plaza. Ένα υπερσύγχρονο επιχειρηματικό κτηριακό σύμπλεγμα με μοντέρνο σχεδιασμό που αξιοποιεί ορισμένα από τα πιο σημαντικά συστατικά που ορίζουν το μέλλον του χώρου εργασίας -όπως τη δημιουργία περιβάλλοντος που ενισχύει την αλληλεπίδραση και τη συνεργασία, την έμφαση στην ευελιξία, τους εναλλακτικούς χώρους εργασίας, την ύπαρξη οικείων χώρων χαλάρωσης και την ευρύτερη υιοθέτηση πρακτικών λειτουργίας με σεβασμό στο περιβάλλον. Στόχος μας είναι να γίνουμε παράδειγμα προς μίμηση μιας νέας, εξελιγμένης εργασιακής κουλτούρας.

Ήδη η Eurobank εφαρμόζει νέες οδηγίες για τη χρονική διάρκεια των τηλεδιασκέψεων και των workshops. Ταυτόχρονα, υλοποιεί training initiatives και για τους managers ώστε να μπορέσουν να διαχειριστούν τις ομάδες τους κατά τη μετάβαση στο νέο τρόπο εργασίας (remote work bootcamp), αλλά και για όλους τους εργαζόμενους, φροντίζοντας το digital upskilling τους.

Το όραμά της Eurobank είναι να εξελιχθεί σε phygital bank. Μία τράπεζα που αφουγκράζεται τις ανάγκες των πελατών και δημιουργεί εναλλακτικούς τρόπους εξυπηρέτησης στηριγμένους τόσο στην τεχνολογία όσο και στη φυσική επαφή, συνδυάζοντας τα καλύτερα από τους δύο κόσμους: δομή και κοινωνικότητα από τη μια μεριά, ανεξαρτησία και ευελιξία από την άλλη.

 Η Νατάσσα Πασχάλη, CHRO, απαντώντας στο ερώτημα για τη νέα ημέρα στην εργασία στην Eurobank επισήμανε: «Βρισκόμαστε σε μια πορεία προς μια νέα εποχή τόσο για τον τραπεζικό κόσμο όσο και για τον τρόπο που εργαζόμαστε. Αναγνωρίζουμε ότι ένας ισορροπημένος συνδυασμός τηλεργασίας και φυσικής παρουσίας στους χώρους εργασίας αποτελεί την καλύτερη συνθήκη για την επόμενη μέρα. Για εμάς είναι εξαιρετικά σημαντικό να κάνουμε σταθερά βήματα αλλαγής με αρωγό την τεχνολογία και να προετοιμάζουμε όλους τους εργαζομένους μας για μια επιτυχημένη μετάβαση με συμπερίληψη και σεβασμό».

 
Optima Bank

«Αν μένει ένα δίδαγμα για όλους μας από αυτή την περιπέτεια είναι η πίστη που πρέπει να δείχνουν οι επιχειρήσεις στους ανθρώπους τους και τις δυνατότητές τους», αναφέρει ο Γιάννης Πάρνης, Head of HR της Optima Bank.

Αναφορικά με τη διαχείριση της πανδημίας, όπως αναφέρεται από Optima Bank, αυτή αποτέλεσε ένα crush test, που κατέδειξε την επάρκεια των ανθρώπων της στη διαχείριση κρίσεων, αλλά επιβεβαίωσε και την ικανότητά της να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και τις σύγχρονες απαιτήσεις της εποχής. Με απόλυτη προσήλωση στις οδηγίες των ειδικών και με τη μεγαλύτερη φροντίδα για την υγεία των εργαζομένων και των πελατών, η Optima Bank, όπως επισημαίνεται, εφάρμοσε από την πρώτη στιγμή όλα τα απαραίτητα υγειονομικά πρωτόκολλα, ενώ έριξε όλο το βάρος της στην επίσπευση της ψηφιοποίησης των λειτουργιών της τράπεζας, μένοντας πιστή στη διαρκή δέσμευσή της για την παροχή της βέλτιστης τραπεζικής εμπειρίας. Εξασφαλίστηκε η απρόσκοπτη λειτουργία της Optima bank συνολικά, με το 85% του προσωπικού να εργάζεται σε πλήρες καθεστώς τηλεργασίας, μέσα σε μία μόλις εβδομάδα.

Παράλληλα αξιοποιήθηκε ο χρόνος του πρώτου lockdown για την ολοκλήρωση του καινοτόμου δικτύου καταστημάτων της, πάντα τηρώντας όλα τα μέτρα προστασίας απέναντι στον Covid-19. Έναν χρόνο μετά το ξέσπασμα της πανδημίας η Optima Bank είναι έτοιμη να κερδίσει τον χαμένο χρόνο, επενδύοντας στην περαιτέρω ανάπτυξη των δραστηριοτήτων μας.

Η επόμενη ημέρα: θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα δυναμικό, υβριδικό μοντέλο εργασίας, που θα συνδυάζει τα θετικά των δύο μορφών, απαντώντας στις απαιτήσεις της εποχής.

Η Optima Bank, ως μια σύγχρονη τράπεζα του 21ου αιώνα, που θέλει να δημιουργεί τις εξελίξεις στον ελληνικό τραπεζικό κλάδο, αφουγκράζεται τις νέες τάσεις και ανάγκες που δημιουργούνται. Όπως επισημαίνεται, οι αλλαγές που επέφερε η πανδημία στις μορφές εργασίας είναι σίγουρο πως ήρθαν για να μείνουν σε μεγαλύτερο ή μικρότερο βαθμό, καθώς όλες οι έρευνες δείχνουν τη διάθεση των εργαζομένων παγκοσμίως να περνάνε περισσότερο χρόνο στον προσωπικό τους χώρο, λειτουργώντας εξίσου παραγωγικά. Εξισορροπώντας τα οφέλη της φυσικής παρουσίας στον χώρο εργασίας, όπως η κοινωνικοποίηση και η ανθρώπινη επαφή, με τα οφέλη της τηλεργασίας, θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα δυναμικό, υβριδικό μοντέλο εργασίας, που θα συνδυάζει τα θετικά των δύο μορφών, απαντώντας στις απαιτήσεις της εποχής, εκτιμά η Optima Bank.

    
HSBC

Παρά τις διάφορες προκλήσεις που προέκυψαν από την πανδημία, προτεραιότητα της HSBC αποτελεί να παρέχει σταθερότητα στους πελάτες, τους εργαζόμενους και την ευρύτερη κοινωνία σε μια περίοδο μεγάλης αστάθειας. Σε δύσκολες συνθήκες η Τράπεζα, όπως επισημαίνεται, κατάφερε πολύ γρήγορα να αξιοποιήσει με νέους τρόπους την τεχνολογία, ώστε να συνεχίσει να προσφέρει απρόσκοπτα τις υπηρεσίες της ενώ ταυτόχρονα έλαβε εγκαίρως όλα τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα.

Ως διεθνής τράπεζα, η HSBC παρέχει πρόσβαση στις διεθνείς αγορές και αυτό συνεχίστηκε να γίνεται εξ αποστάσεως. Σε αυτή την περίοδο, όπως μας ενημερώνουν από την αρμόδιες διευθύνσεις, συμμετείχε σε πολλές εκδόσεις κρατικών και εταιρικών ομολόγων, με κάποιες από αυτές τις συναλλαγές να έχουν καινοτόμο χαρακτήρα βιώσιμης χρηματοδότησης. Αυξήθηκε επίσης σημαντικά η χρήση των εναλλακτικών δικτύων. Παράλληλα, η HSBC παρέμενε πιστή στη δέσμευσή της να κρατάει τους ιδιώτες πελάτες της ενήμερους για τα θέματα των διεθνών αγορών διοργανώνοντας διαδικτυακά webcast αλλά και προσφέροντάς τους τη δυνατότητα να παραμείνουν σε στενή επαφή με τους προσωπικούς τους συνεργάτες μέσα από βιντεοκλήσεις ή και τηλεφωνικά.

Η τηλεργασία, όπως επισημαίνεται από την αρμόδια διεύθυνση, δεν είναι κάτι καινούριο για την Τράπεζα, αλλά ποτέ δεν είχε κληθεί να την εφαρμόσει σε τόσο μεγάλη κλίμακα. Την άνοιξη του 2020, μέσα σε λιγότερο από 2 εβδομάδες, η HSBC κατάφερε να δώσει τη δυνατότητα στο 90% του προσωπικού των κεντρικών της γραφείων να εργάζεται από το σπίτι.

Από πολύ νωρίς αντιληφθήκαμε ότι αυτή η νέα κατάσταση έχει αντίκτυπο στην καθημερινότητά τους. Βασιστήκαμε, λοιπόν, στην πλούσια εμπειρία του Ομίλου σε θέματα ευεξίας ενώ εργαστήκαμε συστηματικά με την ομάδα εθελοντών της τράπεζας στην Ελλάδα για θέματα ευεξίας, ώστε να περιορίσουμε τις επιπτώσεις στην ψυχική και σωματική υγεία του προσωπικού, αναφέρει η Δήμητρα Βουρνά Chief Operating Officer (COO) HSBC Greece. Πέρα από το πρόγραμμα συμβουλευτικής υποστήριξης εργαζομένων (EAP) που παρέχουμε μέσω εξωτερικού συνεργάτη εδώ και χρόνια, ακολουθήσαμε μια ευέλικτη προσέγγιση επιδιώκοντας να καλύψουμε τις διαφορετικές ανάγκες που προέκυπταν στις επιμέρους φάσεις αυτής της περιόδου, προσθέτει.

Ενδεικτικά, διοργανώθηκαν διαδικτυακές συζητήσεις με γνωστούς Έλληνες ομιλητές για τη διαχείριση της αβεβαιότητας, πραγματοποιήθηκαν διαδικτυακά πάρτι, οργανώθηκαν δημιουργικοί διαγωνισμοί και εκδηλώσεις για τα παιδιά, δόθηκε η ευκαιρία στους υπαλλήλους να κάνουν διαδικτυακά γυμναστική και μαθήματα μαγειρικής, ενώ έγιναν γνωστές και ιστορίες συναδέλφων της τράπεζας για το πώς προσαρμόστηκαν στη νέα κατάσταση. Την τρέχουσα περίοδο διοργανώνεται μια πρόκληση ευεξίας με φιλανθρωπικό χαρακτήρα. Οι εργαζόμενοι της τράπεζας αγκάλιασαν όλες αυτές τις πρωτοβουλίες. 

Στην Ελλάδα, καθώς δεν έχουμε φτάσει ακόμα στο τέλος της πανδημίας, η πλειοψηφία των εργαζομένων της Τράπεζας που απασχολούνταν στα κεντρικά της γραφεία συνεχίζουν να δουλεύουν τον περισσότερο καιρό από το σπίτι. Εφόσον, όμως, ένα μέρος των εργαζόμενων ενδέχεται να επιθυμεί μεγαλύτερη ευελιξία και ο τρόπος που πραγματοποιούνται οι τραπεζικές συναλλαγές έχει αλλάξει οφείλουμε να λάβουμε υπόψη όλα αυτά που μάθαμε σε αυτό το διάστημα πριν κάνουμε το επόμενο βήμα, αναφέρει επίσης, η κ. Βουρνά.

    
Citi

Η μετάβαση της Citi στο νέο περιβάλλον εργασίας ως αποτέλεσμα της πανδημίας έγινε εξαιρετικά γρήγορα και ομαλά. Αξιοποιώντας τη διεθνή εμπειρία που προσφέρει το μοναδικό πλεονέκτημα της παγκόσμιας παρουσίας της αλλά και τη γνώση από τις ασιατικές χώρες που αντιμετώπισαν την πανδημία νωρίτερα, διαμόρφωσε την κεντρική στρατηγική της με κάθε χώρα να την προσαρμόζει στις τοπικές συνθήκες και απαιτήσεις, αναφέρει ο Κώστας Τσαλίκης, Διευθυντής Ανθρώπινου Δυναμικού Citi Ελλάδος.

Όπως επισημαίνει ο κ. Τσαλίκης, σε αυτό βοήθησε σημαντικά το γεγονός ότι η Τράπεζα διέθετε ήδη όλες τις απαραίτητες υποδομές καθώς η εξ αποστάσεως εργασία δεν ήταν κάτι νέο για τη Citi. Οι τεχνολογικές πλατφόρμες εξελίχθηκαν για να εξυπηρετούν τον νέο τρόπο της εξ αποστάσεως εργασίας και την καθημερινότητα των virtual meetings.

Από την αρχή της πανδημίας, το σύνολο των εργαζομένων επέδειξε εξαιρετική προσαρμοστικότητα και εμπιστοσύνη στη Διοίκηση της Τράπεζας και τη στρατηγική που είχε εκπονήσει. Εκ της φύσεως της δραστηριότητας της Τράπεζας ήταν απαραίτητη η φυσική παρουσία εργαζομένων στο γραφείο σε μία σειρά θέσεων εργασίας προκειμένου να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη εξυπηρέτηση των πελατών. Η διαμόρφωση ενός ασφαλούς και υγιεινού χώρου εργασίας και η ασφαλής μετάβαση των εργαζομένων σε αυτόν υπήρξε στις πρώτες προτεραιότητες της Citi.

Η εκτεταμένη διάρκεια της τηλεργασίας απαιτούσε ειδική διαχείριση ώστε να μην επηρεαστεί η ισορροπία μεταξύ εργασιακού ωραρίου και προσωπικού χρόνου των εργαζομένων. Η Citi έθεσε σε εφαρμογή ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα υποστήριξης για τους εργαζόμενους και τις οικογένειές τους, προσφέροντας εξειδικευμένη υποστήριξη και συμβουλευτική καθοδήγηση για διάφορα ζητήματα, όπως διαχείριση άγχους, συμβουλές για την υγεία, τον τρόπο ζωής καθώς και συμβουλές για προσωπική ανάπτυξη. Παράλληλα, εισήγαγε μια σειρά προγραμμάτων με στόχο την ενίσχυση της ψυχικής και σωματικής υγείας και ευεξίας (wellness) των εργαζομένων, της προσαρμοστικότητας και της ανθεκτικότητας σε δύσκολες συνθήκες (π.χ. συμβουλευτική ευεξίας, πρακτικές συμβουλές για τη διαχείριση του χρόνου, προτάσεις φυσικής και νοητικής ενδυνάμωσης). Οι Παρασκευές καθιερώθηκαν ως Zoom-Free ημέρες, δηλαδή χωρίς την πραγματοποίηση βιντεοκλήσεων, ενώ ανακοινώθηκε η 28η Μαϊου ως " Citi Reset Day", δηλαδή ως ημέρα «επανεκκίνησης» όπου οι εργαζόμενοι λαμβάνουν μια ημέρα πρόσθετης άδειας για να ξεκουραστούν.

Αυτή την περίοδο, η χώρα μας προχωρά στη σταδιακή άρση των περιοριστικών μέτρων, όμως η διαφαινόμενη τάση είναι ότι το καθεστώς της τηλεργασίας ήρθε για να μείνει. H Citi αξιολογεί εκ νέου όλες τις ψηφιακές δυνατότητες που υποστηρίζουν το νέο μοντέλο εργασίας, βασικός πυρήνας του οποίου θα εξακολουθήσει να είναι οι εγκαταστάσεις της Τράπεζας και ο φυσικός χώρος εργασίας, όπου οι εργαζόμενοι θα μπορούν να συνεργάζονται με αμεσότητα, και να συναλλάσσονται με τους πελάτες. Παράλληλα, επανασχεδιάζει το μοντέλο εργασίας εντάσσοντας τους εργαζομένους σε τρεις ομάδες: «Hybrid, Resident και Remote». Η πλειονότητα των εργαζομένων ορίζονται ως «Hybrid» και θα εργάζονται στο γραφείο τουλάχιστον τρεις ημέρες την εβδομάδα ενώ θα τηλεργάζονται τις υπόλοιπες. Οι «Resident» θα εκτελούν τα καθήκοντά τους αποκλειστικά στο χώρο εργασίας εκ της φύσεως του ρόλου τους ενώ οι «Remote» ρόλοι, με εφαρμογή σε κέντρα παροχής εσωτερικών υπηρεσιών, θα επιτρέψουν στους εργαζόμενους να δουλεύουν απομακρυσμένα σε μόνιμη βάση. Στόχος της Citi είναι να παρέχει ευελιξία ενώ θα διαφυλάσσει την αξία της προσωπικής επαφής και τη διατήρηση και ανάπτυξη νέων σχέσεων τόσο μεταξύ των εργαζομένων όσο και με τους πελάτες.

    
Παγκρήτια Τράπεζα

Αποτελεσματική και συγχρόνως ευέλικτη ήταν η πολιτική που εφάρμοσε η Παγκρήτια Τράπεζα προκειμένου να αντιμετωπίσει την πανδημία. Τα μέτρα αυξημένης προστασίας αποτέλεσαν ομπρέλα για πελάτες και εργαζόμενους της Τράπεζας, ενώ διευκόλυναν σημαντικά την καθημερινότητα των συναλλαγών, επισημαίνεται από την αρμόδια διεύθυνση της τράπεζας.

Σε ό,τι αφορά τους εργαζόμενους η Διεύθυνση Ανθρώπινου Δυναμικού προχώρησε σε στοχευμένες προληπτικές και κατασταλτικές ενέργειες για την αποφυγή διασποράς του κορoνοϊού στους χώρους εργασίας, αλλά και στις οικογένειες των εργαζομένων.

    
Ενέργειες Πρόληψης για την Ασφάλεια και την Υγιεινή

Με προτεραιότητα στην ασφάλεια και στην υγιεινή στον εργασιακό χώρο τόσο στο δίκτυο των καταστημάτων όσο και στα κτίρια της Διοίκησης η τράπεζα αναβάθμισε τις τηλεπικοινωνίες της και εφάρμοσε με σχολαστικότητα τα μέτρα υγιεινής όπως η απαρέγκλιτη τήρηση των κανόνων ατομικής υγιεινής όπως περιγράφονται στην ιστοσελίδα του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ), ανοιχτή γραμμή επικοινωνίας όλων των εργαζομένων μέσω της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού, με τον Ιατρό Εργασίας καθώς και σχολαστική καθαριότητα των χώρων εργασίας με ισχυρά απολυμαντικά. Διάθεση και χρήση αντισηπτικού στις μονάδες Διοίκησης και στο Δίκτυο των Καταστημάτων. Επίσης προβλέφτηκε ειδική μέριμνα για τους υπαλλήλους που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, πάρθηκαν μέτρα τήρησης αποστάσεων και αριθμού πελατών ανά κατάστημα στη βάση και των οδηγιών που δόθηκαν από την Ελληνική Ένωση Τραπεζών και υπήρξε περιορισμός υπηρεσιακών ταξιδιών και αναστολή οποιασδήποτε επαγγελματικής μετακίνησης στο εξωτερικό. Τέλος, αποφασίστηκε η αντικατάσταση των υπηρεσιακών συναντήσεων με τηλεδιασκέψεις (τηλεφωνικές ή μέσω video) και εντατικοποίηση της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων επικοινωνίας καθώς και αδιάλειπτη υποστηρικτική λειτουργία με δυνατότητα τηλεργασίας των στελεχών των υπηρεσιακών μονάδων από την οικία με χρήση φορητών συσκευών.

    
Εναλλακτικοί τρόποι εξυπηρέτησης εκτός δικτύου καταστημάτων

Η τράπεζα παρέχει σύγχρονες λύσεις για την πραγματοποίηση των τραπεζικών συναλλαγών των πελατών της, 24 ώρες το 24ωρο εύκολα, γρήγορα και με ασφάλεια μέσω της υπηρεσίας ηλεκτρονικής τραπεζικής Pancreta Online, αλλά και μέσω της χρήσης των χρεωστικών και πιστωτικών καρτών.

Οι πρωτόγνωρες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία άλλαξαν δραστικά τον τρόπο λειτουργίας και του τραπεζικού συστήματος. Οι περιορισμοί στην αυτοπρόσωπη παρουσία των πελατών στα καταστήματα δημιούργησαν νέες ανάγκες αλλά και διαφορετικές απαιτήσεις. Τα τραπεζικά ιδρύματα επένδυσαν σημαντικά τα τελευταία χρόνια στον ψηφιακό τους μετασχηματισμό, εισάγοντας συστήματα απομακρυσμένης εξυπηρέτησης των πελατών τους.

Στην Παγκρήτια Τράπεζα οι εργαζόμενοι ανταποκρίθηκαν αποτελεσματικά στη συλλογική προσπάθεια τηρώντας πιστά τα υποδεικνυόμενα μέτρα, ενώ έπαιξαν καθοριστικό ρόλο στη διευκόλυνση και καθοδήγηση των πελατών για τις καθημερινές συναλλαγές, εκπαιδεύοντάς τους στη χρήση των εναλλακτικών δικτύων. Ο Πέτρος Βασάκος, επικεφαλής της Διεύθυνσης Ανθρώπινου Δυναμικού της Παγκρήτιας Τράπεζας επεσήμανε: «Η προσαρμογή στις νέες συνθήκες απέδειξε ότι η απομακρυσμένη εργασία, μπορεί να είναι το ίδιο αποτελεσματική όσο και η εργασία από το γραφείο. Η τηλεργασία είναι μια πρακτική που η τράπεζα ενδέχεται να συνεχίσει να χρησιμοποιεί, ειδικά σε τμήματα και διευθύνσεις όπου δεν απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία του εργαζομένου.

Οι τηλεδιασκέψεις έχουν υιοθετηθεί ως τρόπος επικοινωνίας, αντικαθιστώντας σχεδόν εξ ολοκλήρου τις εσωτερικές συναντήσεις εργασίας, ενώ η τηλεκπαίδευση τείνει να καθιερωθεί ως ένας αποτελεσματικός τρόπος επιμόρφωσης και ανάπτυξης των εργαζομένων μας. Συγχρόνως η τεχνολογία παρέχει τη δυνατότητα περαιτέρω γρήγορης και αποτελεσματικής συνεννόησης σε ευρύτερες γεωγραφικές περιφέρειες αλλά και με το εξωτερικό».

   
Ανακοίνωση ΟΤΟΕ για τηλεργασία στον κλάδο των Τραπεζών

Η ΟΤΟΕ σε πρόσφατη ανακοίνωση της, αναφέρει ότι «θετικοί στην προοπτική να ρυθμιστεί το καθεστώς της τηλεργασίας με την προώθηση ειδικής Κλαδικής Συλλογικής Σύμβασης, εμφανίστηκαν οι εκπρόσωποι των Τραπεζών στη συνάντηση που είχαν με τη διοίκηση της ΟΤΟΕ»

Στη συνάντηση αυτή, όπως αναφέρει στην ανακοίνωση της η ΟΤΟΕ, που πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία της, έγινε σε θετικό κλίμα μια πρώτη ανταλλαγή απόψεων και συμφωνήθηκε οι διαπραγματεύσεις να συνεχιστούν.

Από την πλευρά της ΟΤΟΕ προβλήθηκε για άλλη μια φορά ότι:

-Ο κλάδος βρίσκεται στο επίκεντρο των τεχνολογικών εξελίξεων και της ψηφιοποίησης της εργασίας.

-Η θέσπιση κλαδικών συλλογικών ρυθμίσεων διασφαλίζει τον υγιή ανταγωνισμό στον κλάδο.

- Η αναγκαιότητα κλαδικής συλλογικής ρύθμισης της τηλεργασίας στον κλάδο και ταυτόχρονα η περαιτέρω εξειδίκευσή της μέσω Επιχειρησιακών Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας σε κάθε επιχείρηση, αποτελούν προτεραιότητα και για τον κλάδο και για τους εργαζόμενους. 

Η ΟΤΟΕ με αίσθημα ευθύνης, με ετοιμότητα και αποφασιστικότητα απαντά θετικά στις σύγχρονες προκλήσεις μιας νέας εποχής που δημιουργεί νέα δεδομένα και για τον κλάδο και για τους εργαζόμενους. 

πηγή: ΑΜΠΕ
 

Οικονομία & Αγορές

Προτεινόμενα για εσάς