Η Ελλάδα ξανά στο επίκεντρο

Παρασκευή, 18 Σεπ 2020 11:55 UPD: 17:57

Του Κώστα Καραμανλή*

Σε μια δύσκολη συγκυρία για την πατρίδα μας, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών δουλεύουμε για να υπηρετήσουμε τον εθνικό στόχο που έχει θέσει η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη: Να έρθει η Ελλάδα ξανά στο επίκεντρο της προόδου και της ανάπτυξης. Να αξιοποιήσει τα στρατηγικά της πλεονεκτήματα για να πρωταγωνιστήσει.  Να μην είναι πια το παράδειγμα προς αποφυγή, αλλά το παράδειγμα προς μίμηση.

*Ο Κώστας Καραμανλής είναι υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. 

Για τον σκοπό αυτό, προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε προβλήματα σύνθετα και πολλών ετών, τα οποία δεν λύνονται με μαγικό ραβδάκι. Ούτε τα έργα «φυτρώνουν» σε μια μέρα, ούτε οι αστικές συγκοινωνίες αλλάζουν μέσα σε μια νύχτα. Γι’ αυτό δουλεύουμε με σχέδιο και χωρίς υπερφίαλες υποσχέσεις. Η αλήθεια είναι ότι οι πολίτες έχουν δικαιολογημένα κουραστεί από τις μεγαλόστομες εξαγγελίες που ποτέ δεν γίνονται πραγματικότητα κι από την επένδυση στη δημιουργία εικονικής πραγματικότητας και όχι στην ουσία. Αυτό που χρειάζεται ο τόπος σήμερα είναι όραμα για μια Ελλάδα με αναβαθμισμένο διεθνή ρόλο και συστηματική εργασία για την πραγματοποίησή του.

Τι σημαίνει, όμως, στην πράξη αναβαθμισμένος διεθνής ρόλος για τη χώρα μας; Το Ταμείο Ανασυγκρότησης μάς δίνει μια μεγάλη ευκαιρία: Να επενδύσουμε σε τομείς που έχουμε συγκριτικό πλεονέκτημα, λόγω της στρατηγικής μας θέσης. Όπως είναι τα logistics, οι συνδυασμένες μεταφορές, με τα σιδηροδρομικά έργα και τα λιμάνια μας που μπορούν να γίνουν μεγάλα εμπορευματικά κέντρα, και η νέα γενιά έργων υποδομών που θα αναζωογονήσουν την αγορά και θα αλλάξουν την εικόνα της χώρας. Έργα που υπηρετούν το νέο παραγωγικό μοντέλο. Αυτή είναι η νέα εθνική στρατηγική: Η Ελλάδα να εξελιχθεί σε κόμβο υποδομών της ευρύτερης περιοχής.

Για να το επιτύχουμε αυτό, το σχέδιό μας πατάει πάνω σε τρεις πυλώνες.

Πρώτον, στην κρίσιμη περίοδο της στήριξης της ελληνικής οικονομίας στην μετά Covid-19 εποχή, για να μπει ξανά η οικονομία σε υγιείς βάσεις, είναι αναγκαίο να επενδύσουμε στους παραγωγικούς τομείς, που έχουν μεγάλο πολλαπλασιαστή για την οικονομία. Τέτοιος τομέας είναι κατεξοχήν αυτός των έργων υποδομής. Προχωράμε, λοιπόν, ένα ολοκληρωμένο πλάνο έργων συνολικού ύψους 13 δισ. Κι αυτό ενώ η προηγούμενη κυβέρνηση δεν άφησε πίσω της τίποτα… Το πλάνο αυτό περιλαμβάνει έργα τα οποία έχει ανάγκη ο τόπος, μπορούν να δώσουν μεγάλη ώθηση στο ΑΕΠ της χώρας, να ενισχύσουν σημαντικά την απασχόληση και εν τέλει να βοηθήσουν καίρια στο μεγάλο στοίχημα: την όσο το δυνατόν πιο γρήγορη επιστροφή στην Ανάπτυξη.

Καταφέρνουμε να ξεμπλοκάρουμε εμβληματικά έργα, τα οποία επί χρόνια παρέμεναν κολλημένα στη δίνη περίπλοκων προβλημάτων. Ενδεικτικά: Επιτέλους δώσαμε λύση στο Μετρό Θεσσαλονίκης. Στην Κρήτη, ξεπερνάμε προβλήματα πολλών ετών στον ΒΟΑΚ, ενώ ξεμπλοκάραμε και το Καστέλι. Λύση βρίσκουμε και για το Πάτρα-Πύργος, έργο που κινδύνευε σοβαρά να μην γίνει ποτέ. Ενώ προχωράμε και την ολοκλήρωση του νότιου τμήματος του Ε65.

Και παράλληλα, βάζουμε μπρος νέα έργα, που θα υλοποιηθούν με σύγχρονες μεθόδους. Νέα έργα όπως είναι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, το βόρειο τμήμα του Ε65 και το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα ίσως, η νέα Περιφερειακή Οδός της Θεσσαλονίκης -το γνωστό Flyover. Στην ίδια κατηγορία ανήκουν οι επεκτάσεις του Μετρό της Αθήνας, σημαντικά σιδηροδρομικά έργα και μια σειρά από στοχευμένες παρεμβάσεις σε όλη τη χώρα, σε κρίσιμους τομείς όπως είναι η οδική ασφάλεια και η αντιπλημμυρική προστασία.

Για να είμαστε ακόμα πιο αποδοτικοί σε αυτήν την προσπάθεια, έχουμε σχεδιάσει και είμαστε έτοιμοι να υλοποιήσουμε μια σειρά από καίριες αλλαγές στον νόμο 4412 των δημόσιων έργων. Ώστε να προχωρούν με ταχύτητα, διαφάνεια και αποτελεσματικότητα.

Άλλωστε, στη δική μας αντίληψη, τα έργα δεν είναι εργαλεία υφαρπαγής ψήφων, αλλά εργαλεία ανάπτυξης. Δημιουργούν θέσεις εργασίας, άμεσα (όσους δουλεύουν σε αυτά) και έμμεσα (όσους δουλεύουν γύρω από αυτά). Ιδίως όταν γίνονται στην περιφέρεια, βοηθούν ολόκληρες περιοχές της πατρίδας μας να αναπτυχθούν και να αναβαθμιστούν. Μικραίνουν τις αποστάσεις. Διευκολύνουν τις επιχειρηματικές πρωτοβουλίες, το εμπόριο, τις συνεργασίες. Προσελκύουν επενδύσεις. Σε πολλές περιπτώσεις, βγάζουν ολόκληρες περιοχές από το περιθώριο και την απομόνωση. Και τελικά αναβαθμίζουν την ποιότητα ζωής, την παιδεία, την υγεία της περιοχής.

Ο δεύτερος πυλώνας, είναι η υπεύθυνη ανάπτυξη των συνδυαστικών μεταφορών. Στόχος που για να επιτευχθεί υλοποιούμε ένα σχέδιο που προβλέπει συγκεκριμένα βήματα: Αναγάγουμε τον Πειραιά, τα λιμάνια του Βορρά και κυρίως της Θεσσαλονίκης, σε πύλες εισόδου και αναβαθμίζουμε την Ελλάδα στο χώρο των logistics. Αναπτύσσουμε το σιδηροδρομικό δίκτυο, το οποίο μπορεί να επεκτείνει το θαλάσσιο διάδρομο που ενώνει τις ασιατικές αγορές με τον Πειραιά, σε ένα χερσαίο διάδρομο μεταφοράς προϊόντων στην Κεντρική Ευρώπη. Παράλληλα, επενδύουμε και στη λειτουργία των Περιφερειακών Αεροδρομίων. Και προχωράμε και σε άλλες δράσεις με σοβαρή αναπτυξιακή διάσταση, όπως είναι το νέο νομοθετικό πλαίσιο για τα Υδατοδρόμια.

Όλες αυτές οι δράσεις μαζί συνιστούν ένα ολοκληρωμένο Αναπτυξιακό Σχέδιο για τις συνδυασμένες μεταφορές. Διότι ο Πειραιάς μπορεί να γίνει λιμάνι μεταφόρτωσης, αλλά και λιμάνι εξόδου για τα προϊόντα από τη ΝΑ Ευρώπη. Η ταχεία διασύνδεση Θεσσαλονίκης-Καβάλας-Αλεξανδρούπολης και Αλεξανδρούπολης-Μαύρης Θάλασσας, μπορεί να αναβαθμίσει στρατηγικά όλη τη Βόρεια Ελλάδα. Συνδυάζοντας αυτές τις δυνατότητες, η Ελλάδα μπορεί να καταστεί όχι απλώς ανταγωνιστική, αλλά πρωταγωνίστρια.

Ο τρίτος πυλώνας είναι η επένδυση στην επίλυση των προβλημάτων της καθημερινότητας. Στη βελτίωση της ποιότητας ζωής του πολίτη. Δουλεύουμε συστηματικά για να αναβαθμίσουμε ουσιαστικά τις αστικές συγκοινωνίες, τις οποίες παραλάβαμε υπό διάλυση. Προχωράμε τον διαγωνισμό για τα νέα λεωφορεία που θα λύσει οριστικά το πρόβλημα. Μέχρι τότε, εφαρμόζουμε έξυπνες λύσεις, όπως είναι το leasing και η συνεργασία του ΟΑΣΘ με τα ΚΤΕΛ στη Θεσσαλονίκη, που να κάνουν την κατάσταση όσο γίνεται πιο ανθρώπινη. Βέβαια, αναγνωρίζουμε ότι έχουμε ακόμα πολύ δρόμο να διανύσουμε για να φτάσουμε στο επίπεδο που αξίζει στους συμπολίτες μας.

Παράλληλα, αν χρειαστεί, συγκρουόμαστε με μικρά και μεγάλα συμφέροντα, για να δώσουμε λύσεις. Από την μη αύξηση των διοδίων στην Αττική Οδό, μέχρι το ΣΔΙΤ για τη διαχείριση, λειτουργία και συντήρηση του δικτύου του νερού πριν αυτό φτάσει στην ΕΥΔΑΠ, μοναδικό μας κριτήριο είναι το δημόσιο συμφέρον.

Με βάση αυτό το σχέδιο προχωράμε και στηριζόμενοι σε αυτούς τους πυλώνες ήδη τα πρώτα αποτελέσματα είναι ορατά. Σίγουρα, όμως, θέλουμε να πετύχουμε πολύ περισσότερα. Γι’ αυτό δουλεύουμε αθόρυβα και χωρίς μεγάλα λόγια. Άλλωστε σε αυτό το μοντέλο πολιτικής πιστεύουμε. Στην πολιτική που σέβεται τους πολίτες, δεν χαϊδεύει αυτιά, δεν ρίχνει πυροτεχνήματα, αλλά αποδίδει αποτελέσματα σε βάθος χρόνου.

 

Αφιερώματα