7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης: Πεδίο επαναπροσδιορισμού αξιών και προτεραιοτήτων

Κυριακή, 15 Δεκ 2019 08:03

Πάολα Παλαβίδη, Cognitive link, 2015, Λάδι σε ξύλο, 100 χ 110 εκ. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας 

Έως τις 16 Φεβρουαρίου 2020, η Θεσσαλονίκη θα ζήσει στους ρυθμούς της 7ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης, του καθιερωμένου πλέον θεσμού που συμπληρώνει φέτος 12 χρόνια αδιάλειπτης παρουσίας. 50 καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό, υπό την καθοδήγηση 11 επιμελητών, παρουσιάζουν τα έργα τους σε έξι χώρους στη Θεσσαλονίκη και σε έναν στην Αθήνα.

Βασίλης Σαλπιστής – Ο Malraux, οι γιοι του και οι κούκλες Kachina του, 2019 

Υπό τον γενικό τίτλο «Στάση», αυτό που ζητούν από τους επισκέπτες - θεατές είναι να πάρουν μια κριτική απόσταση από τα έργα σύγχρονης τέχνης και να σκεφτούν ζητήματα και ερωτήματα που δεν έχουν να κάνουν μόνο με την τέχνη, αλλά και με την κοινωνία και την πολιτική.

 

Stelarc, Handswriting - Writing One Word Simultaneously With Three Hands. Maki Gallery, Tokyo 1982. Photographer- Keisuke Oki

Η ενδεκαμελής επιμελητική ομάδα, που αποτελείται από στελέχη του MOMus (του νεοσύστατου Μητροπολιτικού Οργανισμού Μουσείων Εικαστικών Τεχνών Θεσσαλονίκης) και από εξωτερικούς συνεργάτες διατυπώνει με σαφήνεια την πρόθεσή της για τη φετινή εικαστική διοργάνωση: «Η 7η Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης επιχειρεί να γίνει ένα πεδίο επαναπροσδιορισμού αξιών και προτεραιοτήτων που είναι πιθανότερο να προκύψει, όταν δει κανείς τα πράγματα από μια κριτική απόσταση.

Γιώργος Δεπόλλας, από τη σειρά Ο Ξένος (2010-σήμερα). Ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη

Προτείνει, λοιπόν, μια ιστορική επισκόπηση του εαυτού, του κόσμου και της ζωής μέσα από καλλιτεχνικές θέσεις και έργα. Με ερωτηματικά ή ενθουσιασμό, με αντιστάσεις ή ανατροπές, με ποιητικότητα ή ρεαλισμό, με φαντασία ή κριτική θεώρηση της πραγματικότητας, με ερευνητικότητα ή επινοητικότητα, οι καλλιτέχνες αναζητούν εναλλακτικά σημεία θέασης του παρελθόντος, του παρόντος και μελλοντικού κόσμου, και με κάποιον τρόπο τον ανασυνθέτουν. Η πρόταση της Μπιενάλε Θεσσαλονίκης για “Στάση”, αφορά την παύση για αναστοχασμό, τη σιωπή με στόχο όχι τον εφησυχασμό και την απομόνωση αλλά τη θέση, την εμπλοκή, τη φωνή που θα ενωθεί με άλλες φωνές για τη χάραξη διαδρομών που απαιτούν κόπο, σκέψη και συνέπεια. Για να γίνει η “Στάση” προϋπόθεση για θέση, το σύγχρονο είναι απαραίτητο να τοποθετηθεί στο πεδίο των ερωτημάτων της ιστορίας και του διαλόγου, των συγκρούσεων, της ιδεολογικής διαμάχης. Η ιστορική ανάγνωση της σύγχρονης τέχνης, επομένως, δεν συνιστά τέλος αλλά μάλλον αρχή μιας γνωστικής διαδικασίας που δίνει τη δυνατότητα ουσιαστικής πολιτικοποίησής της».

Αθηνά Ιωάννου, Hanging Garden (Jardin Suspendu), 2018. Λινέλαιο σε χρωματισμένο ύφασμα και καρφίτσες, (λεπτομέρεια). Ευγενική παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Irène Laub Gallery

Τιμώμενος καλλιτέχνης είναι ο 73χρονος Stelarc, μία από τις εμβληματικές προσωπικότητες στον χώρο της περφόρμανς. Στα έργα του επικεντρώνεται στο ανθρώπινο σώμα, στην επέκταση των δυνατοτήτων του και την υπέρβαση των ορίων του, καθώς το θεωρεί παρωχημένο. Με αυτό τον στόχο χρησιμοποιεί πολύ συχνά στις περφόρμανς του νέες τεχνολογίες και ρομποτική. Πίσω από το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο Stelarc, βρίσκεται ο κυπριακής καταγωγής Στέλιος Αρκαδίου, που μεγάλωσε στην Μελβούρνη.

Στο πρόγραμμα, κατά τους τέσσερις μήνες που θα διαρκέσει η 7η Μπιενάλε, εκτός του αμιγώς εικαστικού, όπως θα παρουσιάζεται στους εκθεσιακούς χώρους, θα είναι ιδιαιτέρως ενισχυμένο και το θεωρητικό πλαίσιο της φετινής θεματικής μέσω των εκδηλώσεων λόγου και των ημερίδων. Παρόντα θα είναι και το καθιερωμένο Φεστιβάλ Περφόρμανς (17 – 24 Οκτωβρίου), όπως και τα πρότζεκτ που πλαισιώνουν τον κεντρικό πυρήνα της διοργάνωσης.

Jonathas de Andrade, Το ψάρι, 2016. Φιλμ 16mm μεταφερμένο σε 2Κ 

Οι συμμετέχοντες καλλιτέχνες στην κεντρική έκθεση είναι (με αλφαβητική σειρά):

Αljoscha, Jonathas de Andrade, Art Workers’ Coalition, Helene Black, Βαγγέλης Βλάχος, micha cárdenas, Θάλεια Γκατζούλη, Tacita Dean, Thomas Demand, Γιώργος Δεπόλλας, Διοχάντη, Δημήτρης Ζουρούδης, Harun Farocki, Joan Fontcuberta, Jakob Gautel & Ιάσων Καραΐνδρος, Julian Germain - εκδοτική ομάδα Ashington District Star, Julian Germain - Patricia Azevedo - Murilo Godoy - άστεγοι της πόλης Belo Horizonte, Johan Grimonprez, Minna Henriksson, Hypercomf, Αθηνά Ιωάννου, Kalos&Klio, Άρης Κατσιλάκης, Gustav Klutsis, Νικόλας Κοζάκης & Raoul Vaneigem, Γιάννης Κουνέλλης, Μαρία Λοϊζίδου, Ζώης Λουμάκης, Christien Meindertsma, Πέτρος Μώρης, Πάολα Παλαβίδη, Απόστολος Παλαβράκης, Γιάννης Παντελίδης, Irene Pȁtzug - Valentin Hertweck, Claudio Pérez, Βαγγέλης Πλοιαρίδης, Βασίλης Σαλπιστής, Κύριλλος Σαρρής, Jonas Staal, Stelarc, SUPERFLEX, Α. Τάσσος, Τάνια Τσιρίδου, Ιωάννης (Γιάννης) Φαϊτάκης, Παντελής Χανδρής, Μαρία Χουλάκη.

Μαρία Λοϊζίδου, 3 φωτογραφίες από τη σειρά Ημερομηνία Γέννησης, 2019 

Οι συμμετέχοντες στο Φεστιβάλ Περφόρμανς είναι (με αλφαβητική σειρά): Andrigo & Aliprandi, micha cárdenas, Sam Hultin, Νατάσσα Παπαδοπούλου, Marcel Sparmann.

Χώροι κεντρικής έκθεσης

MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη (Μονή Λαζαριστών)

MOMus-Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης-Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (εντός ΔΕΘ-HELEXPO)

MOMus-Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης (Αποθήκη Α’, λιμάνι)

MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι)

MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά (Πλ. Ασωμάτων, Θησείο)

Αλατζά Ιμαρέτ (Θεσσαλονίκη)

Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκη

naftemporiki.gr

Πολιτιστικά

Προτεινόμενα για εσάς