Η διατροφή σχετίζεται με τις πρώτες αιτίες θανάτου παγκοσμίως

Δευτέρα, 06 Μαϊ 2019 12:29

Σύμφωνα με τον κ. Καφάτο, ο κυριότερος παράγοντας που αποδεικνύεται από την έρευνα ότι συνδέει τις διατροφικές συνήθειες με τα χρόνια νοσήματα είναι η υπερκατανάλωση αλατιού.

Της Ανθής Αγγελοπούλου

Σύμφωνα με τα στοιχεία έρευνας που δημοσιεύθηκε πρόσφατα στο επιστημονικό περιοδικό Lancet (Απρίλιος 2019) και στην οποία εξετάστηκε η θνησιμότητα σε 195 χώρες, η διατροφή φαίνεται να σχετίζεται με τις πρώτες αιτίες θανάτου παγκοσμίως, όπως είναι τα κακοήθη νεοπλάσματα, τα καρδιαγγειακά νοσήματα και ο σακχαρώδης διαβήτης.  

Αυτό τόνισε σε πρόσφατη διάλεξή του στο Ινστιτούτο Δημόσιας Υγείας του Αμερικανικού Κολλεγίου Ελλάδος με τίτλο «Παραδοσιακή Ελληνική Διατροφή και Προσδόκιμο Επιβίωσης» ο Ομότιμος Καθηγητής Προληπτικής Ιατρικής και Διατροφής του Πανεπιστημίου Κρήτης, κύριος Αντώνης Καφάτος, ο οποίος παρουσίασε τα οφέλη της παραδοσιακής ελληνικής διατροφής στην υγεία και στο προσδόκιμο επιβίωσης, όπως έχουν καταγραφεί από πολυετείς παγκόσμιες μελέτες. 

Σύμφωνα με τον κ. Καφάτο, ο κυριότερος παράγοντας που αποδεικνύεται από την έρευνα ότι συνδέει τις διατροφικές συνήθειες με τα χρόνια νοσήματα είναι η υπερκατανάλωση αλατιού, ενώ ακολουθούν η χαμηλή κατανάλωση δημητριακών ολικής άλεσης, φρούτων και λαχανικών, θαλασσινών με υψηλή περιεκτικότητα σε λιπαρά Ω3 και η υπερκατανάλωση πολυακόρεστων λιπαρών οξέων και επεξεργασμένου κρέατος. 

Επιπροσθέτως, σημαντικό ρόλο παίζουν το κάπνισμα και η κατανάλωση οινοπνευματοειδών ποτών, ενώ, όπως είπε, η μόλυνση του περιβάλλοντος αδιαμφισβήτητα επιβαρύνει την κατάσταση της υγείας μας.

Ωστόσο, συμπλήρωσε ότι με τις κατάλληλες επιλογές και παρεμβάσεις μπορούμε να μεταβάλλουμε κάποιους γενετικούς και βιολογικούς παράγοντες όπως για παράδειγμα, η κατάλληλη διατροφή στην περίπτωση γενετικής υπερλιπιδαιμίας μπορεί να ελαττώσει τον κίνδυνο εμφράγματος. 

Καλή υγεία, πρόληψη των χρόνιων νοσημάτων και διατήρηση ενός φυσιολογικού βάρους σώματος, επιτυγχάνεται με σωστές διατροφικές επιλογές σε καθημερινή βάση και τακτική σωματική άσκηση τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα. 

Συγκεκριμένα, ο κ. Καφάτος αναφέροντας τα χαρακτηριστικά της υγιεινής διατροφής τόνισε ότι πρέπει να επιλέγονται τρόφιμα με χαμηλό γλυκαιμικό φορτίο για να προλαμβάνεται η αύξηση της ινσουλίνης και του σακχάρου στο αίμα μακροχρόνια. Σε αυτό το πλαίσιο, συνιστάται  η επιλογή ζυμαρικών/ ψωμιού ολικής αλέσεως και καστανό ρύζι αντί για λευκό, φυσικοί χυμοί χωρίς ζάχαρη αντί για αναψυκτικά, νιφάδες βρώμης αντί για επεξεργασμένα δημητριακά πρωινού. 

Επιπλέον πρόσθεσε ότι πρέπει να επιλέγονται τρόφιμα πλούσια σε σύνθετους υδατάνθρακες, να γίνεται χρήση μόνο ελαιόλαδου αντί για μαργαρίνη, κορεσμένα λίπη και σπορέλαια, να καταναλώνονται 4-5 φρούτα και 400γρ λαχανικά ημερησίως και να περιοριστεί η κατανάλωση αλατιού, ζάχαρης και κόκκινου κρέατος.

Κλείνοντας τη διάλεξη του ο κ. Καφάτος τόνισε ότι τα πρόσφατα δεδομένα δείχνουν ότι πρέπει να αλλάξουμε τις διατροφικές μας επιλογές και τον τρόπο ζωής μας, για να ελαττώσουμε τον κίνδυνο για χρόνια νοσήματα καθώς όλα δείχνουν ότι στους παράγοντες που συμβάλλουν στην πρόωρη θνησιμότητα είναι τόσο η κακή διατροφή όσο και η έλλειψη σωματικής άσκησης.

Υγεία

Προτεινόμενα για εσάς